Hobby Vany

Autor: Michal Kupči / hobbyvany.sk

🇦🇹 Rakúsko 🇨🇭 Švajčiarsko 🇮🇹 Taliansko

Publikované 4. apríla 2021

Dnes, v čase lockdownu, rád pozerám fotky a videá z minuloročných výletov, keď sme neboli zavretí doma a mohli sme slobodne cestovať. Jeden z nezabudnuteľných tripov určite zostane aj ten z leta 2019. Naplánovali sme si viac ako dvojtýždňový výlet po horách, prevažne Alpy – Rakúsko, Švajčiarsko, Taliansko, ale aj oddych pri jazere či mori.

Vtedy sme ešte nemali vlastný karavan, dokonca ani len osobné auto a preto sme spoločníka na cesty vyberali od rodičov. Voľba padla na Renault Grand Espace od “nádejných svokrovcov”, ktorí v ňom mali urobenú ľahko rozložiteľnú posteľ. V zostave ja – Michal, priateľka Ema a  Espace sme boli malí, nenápadní, rýchli, a pri tom lacní počas celého nášho výletu. Aj dnes s odstupom času sa na to stále pozerám ako ideálnu voľbu pre dvoch mladých ľudí s minimom peňazí, ale s obrovským itinerárom miest, ktoré sme chceli vidieť v krátkom časovom rozsahu. Mali sme v zálohe aj rôzne alternatívy, keby sa počas výletu rozhodneme meniť smer, alebo nevydá počasie. Všetko bolo pripravené, tak vyrážame!

27.6.2019. Deň prvý. Presun Bratislava - Hallstatt.

Tak a je to tu! Auto nabalené, posteľ rozložená. Vo štvrtok si odkrútime ešte posledný deň v práci pred dovolenkou. Poobede sa stretneme v byte, zjeme niečo ľahké a s veľkými očakávaniami vyrážame. Dnes je tranzitný deň, do tmy sa chceme dostať do Hallstattu a ďaľšie dni sa presúvať ďalej na západ. Cesta trvala viac ako 4 hodiny. Hodinku pred zotmením parkujeme v kempe Klausner-Höll. Kým je vidno ideme na rýchlu obhliadku Hallstattu. Aj keď sme hladní, bruchá musia teraz počkať. Obehneme mestečko, pofotíme sa, po tme zasadneme do reštaurácie, najeme sa, dáme pivko a krátko po 22:00 sa vraciame do kempu zaľahnúť. Ďalší deň nás predsa čaká túra a mnoho kilometrov presúvania sa.

28.6.2019. Deň druhý. Vysokohorské nádrže v Kaprune ale aj presun ďalej na západ.

Budíme sa skoro ráno do krásneho dňa, urobíme si výdatné raňajky, vypijeme čaj a nedočkavo čakáme kým otvoria recepciu kempu aby sme mohli čím skôr odísť. Za noc pre dve osoby + auto platíme 22 €, čo je na pomery na západe celkom lacné. Opúšťame kemp, smerujeme do Kaprunu k vysokohorským nádržiam Mooserboden a Wasserfallboden, vzdialené približne 120 km. Užívame si cestu krásnou hornatou krajinou. Po príchode do Kaprunu nechávame auto v poschodovom parkovacom dome na konci ulice Kesselfallstraße. Keďže poobede sa opäť presúvame, uľahčujeme si dnešnú túru a k nádržiam si kupujeme lístky na autobus, ktorý nás k nim vyvezie. Za dve osoby platíme 46 €. Nie je to lacné, ale ušetrí nám to 8,5km a 1000 výškových metrov v jednom smere. Doprava hore pozostáva z prvého úseku, ktorý sa ide autobusom, skoro celý tunelom, potom z druhého úseku, kde nás nákladný výťah vyvezie po úbočí 460 výškových metrov, a posledného – tretieho úseku, kde nás ďalší autobus berie priamo k nádržiam.

Mooserboden & Wasserfallboden

Túra začína na konci ulice Kesselfallstraße smerom od Kaprunu, kde je možné zaparkovať v parkovacom dome zadarmo. Využitím dopravy (autobus – výťah – autobus) si cestu zjednodušíte o 8,5km a 1100 výškových metrov, ale pre dve osoby vás spiatočný lístok vyjde na 46€ (2019). O to viac síl vám zostane na prechádzku po hrádzach, prípadne okolitých turistických trasách, tak ako sme to urobili my.

austria2

Samotná doprava k hornej nádrži Mooserboden je viac než zaujímavá. Prvý úsek cesty absolvujete autobusom takmer celý v tuneli, do ktorého sa autobus takmer nezmestí. Potom autobus strieda otvorený nákladný výťah, ktorý vás vytiahne 430 výškových metrov vyššie k ceste, ktorou pokračujete ďalším autobusom smerom k priehradám, cez viacero tunelov. Celá cesta trvá približne 35 minút.

Nádrže Mooserboden a Wasserfallboden tvoria prečerpávaciu elektráreň, ktorá slúži na pokrytie špičiek spotreby elektrickej energie počas dňa. V noci, keď je spotreba el. energie nízka, sa voda prečerpáva zo spodnej nádrže opäť do hornej. Kapacita nádrží je 160 miliónov metrov kubických vody.

Za návštevu určite stojí vrch Höhenburg, ktorý sa nachádza medzi dvomi hrádzami nádrže Mooserboden. Z hrádze je to približne 10 minút na vrchol, odkiaľ máte panoramatický výhľad na celú dolinu a obe nádrže.

Po vystúpení z autobusu sme ohúrení prostredím, ale aj veľkosťou nádrží a ich hrádzí. Žiadna fotka nezobrazí ich mohutnosť a reálnu veľkosť.  Nádrž Mooserboden je prehradená dvomi hrádzami, na ktoré je najkrajší pohľad z vrchu Höhenburg, ktorý je uprostred. Ihneď naň zamierime, veľa fotíme a natáčame. Po vyšliapaní naň si dávame obedovú pauzu. Potom ešte prejdeme druhou hrádzou a vyjdeme na stenu na opačnej strane údolia, aby sme mali výhľady aj z druhej strany. Pomaly sa potom vraciame späť k zastávke autobusu.

Nádrže sme obišli vo veľmi dobrom čase, a preto nám zostáva ešte nejaký čas na návštevu tiesňavy Sigmund Thun Klamm, ktorá sa nachádza kúsok bližsie ku Kaprunu. Neregulovaná voda z ľadovcov tu vyhĺbila až 30m tiesňavu do tvrdej horniny.  Auto presúvame na bližšie parkovisko a ideme smerom ku pokladni. Vstupné je 6 € na osobu.

Čas pokročil, čaká nás presun do dedinky Mayrhofen vzdialenej 100 km, ktorá bude východiskom pre zajtrajšiu túru. V Mayrhofene parkujeme na trávnatej ploche pri Zillertaler Flugschule –  sprchy, wc a kuchynka je k dispozicii v penzióne, za prenocovanie platíme symbolických 10 € do poštovej schránky.

29.6.2019. Deň tretí. Schlegeis Stausee a tranzit do Švajčiarska.

Pravdupovediac, toto ráno si už tak veľmi nepamätám. Asi to bolo tým, že sme vstávali veľmi skoro a takéto rána som vždy zaspatý. Pozerám čas kedy sme urobili v ten deň prvé fotky, a o 6:55 sme už šliapali do kopca. Takže budík mohol byť niekedy o 5:00. Po raňajkách sme sa presunuli k parkovisku pri nádrži Schlegeis Stausee vzdialenom približne 25 km, kde sme mali naplánovanú dnešnú túru. Posledných 7,5 km tejto vysokohorskej cesty bolo spoplatnených, platili sme 12,5 €. Autom sme sa však dostali až priamo k nádrži, presne na miesto kde sme začínali túru.

Okruh ponad Schlegeis Stausee

Túra začína od parkoviska pri vodnej nádrži Schlegeis Stausee, kde sa dostanete po spoplatnenom úseku vysokohorskej cesty (12.5 € – 2019) smerom od dedinky Mayrhofen. Celý deň sme boli sprevádzaní nádhernými výhľadmi na štíty Álp na rozhraní oblastí Zillertal a Tux.

austria3

Priehrada Schlegeis Stausee, ktorá sa nachádza vo výške približne 1 800 m.n.m, je dokonalým východiskovým bodom pre množstvo kratších ale aj viacdňových turistických trás. Na samotnej hrádzi priehrady sa nachádza ferrata.

Po asi hodinke od začiatku a prekonaní 600 výškových metrov dosiahnete chatu Olpererütte (2,389 m.n.m), z ktorej sú neskutočné výhľady na okolie.

Visutý most ponad potok Alelebach je jedno z najfotogenickejších miest celého Rakúska s dokonalým výhľadom na nádrž v pozadí. Most sa nachádza len na skok od Olpererhütte.

Každým krokom vyššie sme mali krajší výhľad na nádrž a na okolité hory. Po približne hodinke sme dosiahli chatu Olpererhütte a kúsok od nej ikonický visutý most, kde sme sa zložili a užívali si krásne výhľady počas slnečného rána. Aj na prelome júna/júla sme tu ešte našli snehové polia, aj keď nás slnko opekalo ako pri mori. Po približne hodine sme sa posunuli ďalej, križovali sme viacero potokov plných topiacej sa ľadovcovej vody, pri čom sme celú túru pozorovali a fotili nádrž z rôznych uhlov.

Krátko pred 13:00 sa vraciame späť k autu a pokračujeme ďalej na západ. Dnes nás čaká presun 277 km do švajčiarskeho mestečka Appenzell, čo nám spolu s obedom trvá približne 4 hod. Aj keď sa nachádzame asi len 25 km od rakúskych hraníc, mestečká sa zmenili do krásneho štýlu a takisto aj ceny v obchodoch 😂. Parkujeme v kempe Eischen za mestom Appenzell, v krásnej zelenej zvlnenej krajine v blízkosti pohoria Alpstein, kde plánujeme pobudnúť najbližšie 3 noci. Konečne si trošku oddýchneme od presunov a o to viac času možeme venovať horám !

30.6.2019. Deň štvrtý. Objavujeme Alpstein.

Na rána vo Švajčiarsku by som si vedel veľmi rýchlo zvyknúť – všade naokolo krásna príroda, poriadok a usmievaví ľudia. Počasie je neskutočné od začiatku výletu (na predošlých fotkách je problém nájsť oblak 😎, okrem prvého večera v Hallstatte), a preto dnes ideme na hrebeňovku pohoria Alpstein, konkrétne jeho južným hrebeňom, ktorá by sa za iného počasia absolvovať nedala. Keďže sme si vybrali kemp zo severnej strany pohoria, ráno musíme absolvovať približne 30 km a obísť pohorie z východu, aby sme sa dostali k dnešnému štartovaciemu bodu. Tým je dedinka Frümsen a lanovka Frümsen-Staubern. Lanovku otvorili v roku 2018 a je prvou vysokohorskou lanovkou na svete, ktorá je poháňaná len solárnou energiou. Údolie rieky Rýn, kde sa nachádzame, dosahuje nadmorskú výšku len okolo 450 m, pričom hrebeň pohoria Alpstein dosahuje 1800-2200 m, s najvyšším vrchom Säntis, ktorý má cez 2500 m.n.m. Preto je tu všetko také strmé, ale nádherné. Dnes si trošku pomáhame lanovkou, lebo aj bez tých 1200 m čo sa vyvezieme počas dňa nastúpame aj naklesáme ďalších 1000 m.

Túra po južnom hrebeni pohoria Alpstein - Saxer Lücke a Fälensee

Túra začína na parkovisku lanovky Frümsen – Staubern, ktorá vás vyvezie ku chate Berggasthaus Staubern, odkiaľ začnete šliapať južným hrebeňom pohoria Alpstein. Lanovka stála 36 CHF na osobu (2019). Počas celej túry vidíte na jednej strane údolie rieky Rýn, Rakúsko i drobné Lichtenštajnsko. Na druhej strane vidíte pohorie Alpstein. Cieľom túry je dosiahnuť priesmyk Saxer Lücke a jazero Fälensee.

switzerlandB1

Lanovka bola otvorená v roku 2018 a je prvou horskou lanovkou na svete, ktorá je úplne energeticky nezávislá. Napájanie zabezpečuje solárny systém a batérie. Obidve stanice lanovky sú pokryté solárnymi panelmi. Lanovka je zároveň jediný prostriedok, ako sa viete dostať na hrebeň pohoria Alpstein z údolia rieky Rýn. Lanovka prekonáva až 1200 výškových metrov.

Saxer Lücke je vysokohorský priesmyk v pohorí Alpstein, ktorý vznikol priečnym zlomením podložia. Priesmyk je súčasťou najvýraznejšej geologickej poruchy v pohorí Alpstein, kde sa východná časť pohoria “potopila” nižšie a posunula o takmer 1000 m severne. Posun vidno napr. aj na satelitných snímkach na Google Maps. Z oblasti blízko priesmyku je možné pozorovať vrch Kreuzberg, ktorý patrí k jedným zo symbolov tohto pohoria.

Jazero Fälensee je vsadené medzi strmými skalnými útesmi vrcholov Hundstein, Altmann a Kreuzberge. Jazero je bez odtoku, voda preniká podložím. Patrí k trom vysokohorským jazerám v Alpsteine spolu so Seealpsee a Sämtisersee, z ktorých by ste len ťažko vyberali, ktoré je krajšie.

Hneď po vystúpení z lanovky pozorujeme, že Alpstein je geologicky iné pohorie ako naše Tatry, alebo prevažná väčšina Álp. Hornina vyzerá mäkšia, alebo na ňu len pôsobili obrovské sily a vyohýbali ju do šialených tvarov. Voľným okom možno pozorovať vrásy rôznych tvarov, častokrát až úplne vertikálne, rôzne zlomy a posuny v pohorí. Príroda sa tu teda riadne vyšantila 👍 – ale práve kvôli tomu je Alpstein taký zaujímavý.

Túru začíname 3 kilometrovým úsekom po hrebeni smerom k priesmyku Saxer Lücke, ktorý taktiež vznikol zlomom, prepadom a posunom východnej časti pohoria. Zakrátko sa dostávame k prvému z ikonických výhľadov v Alpsteine – vrchy Kreuzberge, tým ako schádzame do priesmyku. Veľa ich fotíme a natáčame, z hrebeňa, z priesmyku, z rôznych uhlov. Po zídení priesmykom sme nižšie približne o 350 – 400 m a už je to len kúsok do časti nazvanej Bollenwees, kde sa vtesnené v údolí nachádza Fälensee. Prejdeme sa popri jazere po celej dĺžke a vrátime sa k chate na obed. Nikde sa neponáhľame, oddychujeme v horách a po asi viac ako 2 hodinách sa vraciame späť k hornej stanici lanovky tou istou trasou, aby sme sa vrátili pre auto. Cestou späť si nakúpime na ďalšie dni. Po návrate do kempu oddychujeme, dávame poobedného šlofíka, varíme si a popíjame Aperol.

1.7.2019. Deň piaty. Alpstein si nás získal.

Tak s tým chválením počasia som to asi prehnal. Budíme sa do oblačného rána, hory sú v tmavých oblakoch a sem – tam padne nejaká kvapka. Keďže pravidelne vstávame skoro, tak si dáme plnohodnotné raňajky a počkáme, či oblaky zmiznú. Dnes máme v pláne opäť ďalšiu hrebeňovku a je nemysliteľné ju ísť ak budeme mať minimálnu viditeľnosť a budeme vidieť tmavé búrkové mračná navôkol. Tejto túry sa ale nechceme vzdať. Pozeráme aktualizované počasie, oblaky sa majú okolo 8:00 začať rozpadať, na 3-4 hodinky sa má vyjasniť, ale na obed majú začať búrky. Ideme do toho!

Túra severným hrebeňom pohoria Alpstein - Schäfler a Seealpsee

Túra začína od parkoviska pri Lanovke Wasserauen-Ebenalp, kde sa pomocou lanovky dostanete na severný hrebeň pohoria Alpstein. Po asi hodinke chôdzi dosiahnete chatu Berggasthaus Schäfler, ktorá sa nachádza na vrchu s rovnakým názvom. Po pár krokoch od chaty uvidíte ďalší z ikonických výhľadov z Alpsteinu, špicaté a strmé vrcholky severného hrebeňa. Turistickou trasou pokračujte až pod Altenalp türm, odkiaľ sa chodník otáča a klesá do údolia smerom k Seealpsee, najkrajšiemu z jazier v Alpsteine.

switzerlandB1

Lanovka medzi Wasserauen (868 metrov nad morom) a Ebenalp (1 644 metrov nad morom), bola postavená v roku 1955, prepraví každý rok až 200 000 návštevníkov. Stanica lanovky aj lanovka je veľmi moderná. Kabína odvezie až 40 osôb cesta trvá približne 6 minút a premáva každých 15 minút.

Vyhliadka na celý hrebeň je iba minútku do kopca od chaty Schäfler. Tu sa vám naskytne nádherný výhľad na hrebeň spolu s vrchom Säntis, a údolia po oboch stranách.

Jazero Seealpsee vďaka svojej idylickej polohe, čistej vode a aj dvom horským hostincom je  jedným z najobľúbenejších výletných cieľov v pohorí Alpstein. Na Seealpsee sa dostanete po strmej spevnenej ceste z Wasserauen za približne 50 minút. Nespevnená, o niečo dlhšia turistická trasa vedie z Wasserauen cez juhovýchodnú stranu údolia k Seealpsee.

Kvôli obedným výstrahám si túru skracujeme, berieme prvú rannú lanovku z Wasserauen do Ebenalp a zrazu sme v 1600 m.n.m. Niekto tam hore nám ozaj praje. Raňajšie oblaky sa rozpadajú a slnko začína svietiť. Po chvíľke nie je ani obláčika. Odtiaľto to máme hodinu ku chate Schäfler, odkiaľ budeme postupne už len klesať. Opäť pozorujeme ako sa prírodné sily vyhrali s horninou formujúcou Alpstein. Nádherné. Chatu Schäfler míňame v plánovanom čase a po pár krokoch máme pred sebou výhľad na hrebeň. Je to tu dosť strmé tak musíme byť obozretní. Odtiaľto už len klesáme krásnymi, ale strmými lúkami až k Seealpsee. Celú cestu nám vyhrávajú kravské zvony a ich odraz od štítov pohoria.

Medzičasom sa zatiahla obloha a k Seealpsee schádzame už pod mračnami. Rýchlo vyskúšame vodu, urobíme zopár fotiek a za sprievodu kvapiek sa vraciame k autu. Všetko nám dnes vyšlo úplne super!

2.7.2019. Deň šiesty. Presúvame sa do našich obľúbených Dolomitov.

Vstávame do jasného rána, ale noc teda taká nebola. Pršalo neustále asi 4 hodiny, obrovské kvapky buchotali na auto, všade okolo sa blýskalo, no nenaspali sme veľa. Aby toho nebolo málo, ráno sa nám kazí plynový varič. Dnes nás čaká 300 km presun do Dolomitov v Taliansku, našej obľúbenej destinácie. Raňajky, posledné fotky a dvíhame kotvy. Za 3 noci v kempe Eischen platíme okolo 90 CHF s miernou zľavou od domácich 😎 – na Švajčiarske pomery ako zadarmo. Do Talianska by sme mohli ísť diaľnicou a byť tam skôr, ale robíme pravý opak – vraciame sa do Rakúska a na Taliansko sa púšťame okreskami – údolím Val Venosta, pomedzi hory. V polke jazdy sa zastavujeme pri umelo vytvorenom jazere Lago di Resia, poobdivovať vežičku zatopeného kostola, ktorý ako jediný nezbúrali pri napúšťaní priehrady po II. svetovej vojne.

Po asi polhodinke pokračujeme ďalej, cez Merano, Bolzano – kde kupujeme nový varič, až do Ortisei na parkovisko lanovky Alpe di Siusi – Mont Sëuc. Na parkovisko prichádzame okolo 15:00, ihneď ideme na lanovku, za ktorú platíme 20€ za osobu. Z hora máme výhľady na celú plošinu Alpe Di Siusi, rozlohou najväčšiu vysokohorskú plošinu v Európe. Urobíme pár fotiek a začína krátka prehánka. Vraciame sa lanovkou späť do Ortisei, ideme pozrieť mestečko a najesť sa. K večeru sa vraciame asi 5 km pred Ortisei, k penziónu Albergo Pontives, oproti ktorému je lúčka s prípojkami kde prenocujeme najbližšie 3 noci.

3.7.2019. Deň siedmy. Priamo ku klenotu Dolomitov.

Dolomity máme obaja veľmi radi a keďže sme ich navštívili už predchádzajúci rok vo veľmi rýchlom tempe, teraz si volíme skôr ľahšie túry a miesta, kde sme síce zavítali, ale nestihli ich až tak detailne pochodiť. Medzi také určite patrí aj dedinka Santa Maddalena, do ktorej sa bez problémov budeme vracať aj každý rok. Minulý rok “z rýchlika” len ako súčasť presunu, tento rok si v jej blízkosti dáme oddychovú, túlavú túru pod skupinu vrcholov Odle. Od kempu to máme približne 35 km na parkovisko Zanser Alm, odkiaľ dnes štartujeme. Za celodenný parking platíme 6€.

Oddych vo Val di Funes a národnom parku Puez-Odle

Túra začína od parkoviska Zanser Alm, kde sa dostanete prejdením nádhernej dedinky Santa Maddalena vo Val di Funes. Túra nie je náročná, krátka s miernym výškovým profilom. Celá oblasť je pokrytá viacerými chatami a je možné zvoliť mnoho alternatívnych ciest popod vrcholy Gruppo delle Odle. My sme si vybrali trasu smerom k chate Rifugio delle Odle.

taliansko5

Národný park Puez-Odle, ktorý je súčasťou svetového dedičstva UNESCO v Dolomitoch, sa rozprestiera medzi mestečkami Corvara a Badia v Alta Badii, Ortisei, St. Christina a Selva vo Val Gardene, a na severe je ohraničený Val di Funes. Výhľad z vrchu Seceda práve na skupinu vrchov Odle, alebo výhľad zo St. Maddaleny na skupinu Odle je jedným zo symbolov Dolomitov.

Jedno z ikonických miest Dolomitov. Skupina vrchov Odle sa týči nad okolitým údolím a poskytuje neuveriteľnú kulisu pre fotografovanie, spolu s dvoma nádhernými kostolíkmi v dedine. Každá fotka z tejto oblasti má svoje čaro.

Dnes to je také oddychové tempo krásnou horou, bez šialených prevýšení (tie si nechávame na zajtra 😅). Cestou míňame chatu Dusler Alm, odkiaľ sa nám začínajú otvárať výhľady na Gruppo delle Odle. Zakrátko sa dostávame k chate Geisler Alm / Rifugio delle Odle a máme pred sebou ešte takmer celý deň, keďže sme tu asi od 9 rána. K dispozícií tu majú lehátka, tak ich s radosťou využívame, oddychujeme, fotíme a natáčame mnoho videí. Miesto, ktoré býva plné ľudí máme len pre seba, za celý čas vôbec nikto neprišiel. Pred obedom sa vraciame k autu a smerujeme do Ortisei na obed a nákup.

Po vrátení sa späť k penziónu si varíme na nasledujúce dni. V penzióne spoznávame milú českú čašníčku, a z večere pri pive je zrazu oslava narodenín šéfa penziónu s kopou šampanského a dokonca aj tortou 🍰. Večer je veselo, šéf pozval pár kamarátov, ktorí nás spovedajú v taliančine / nemčine avšak po pár pohárikoch sa dá vždy nejako dohodnúť. Ďakujeme za skvelé pohostenie a milý večer !

4.7.2019. Deň ôsmy. Ešte stále nemáme dosť.

Už sme viac ako týždeň na cestách, každý deň máme absolvovanú nejakú túru a pomaly sa na nás začína podpisovať únava. Už nevstávame o 5tej, ale ani k tomu nie sme nútení. Na nasledujúce dni stále hlásia krásne počasie, a preto sa nám z hôr vôbec nechce odísť a ideme na neplánovanú túru. Ráno sa presúvame 23 km na vrch priesmyku Passo Gardena, odkiaľ dnes štartujeme ku chate Pisciadù. Potvrdilo sa nám pravidlo, že hocikde v Dolomitoch pôjdeme, všade to je nádherné.

Túra k chate Pisciadù v Gruppo del Sella

Túra začína od parkoviska na vrchu vysokohorského priesmyku Passo Gardena, pri penzióne Rifugio Frara. Už pohľad z parkoviska je úchvatný, či už smerom na skupinu Sella alebo oproti na vrcholky Pizes de Cir / Cirspitzen. Túra pokračuje priamo do útrob skupiny Sella,  je pomerne krátka – približne 2,5 km s prevýšením 750 výškových metrov, ktoré takmer všetky naberáte asi na kilometrovom úseku v úzkom žľabe plnom kamennej suti. Tento úsek končí ľahkou ferratou, ktorú zvládame aj bez istenia. Odtiaľ to je ku chate už iba na skok.

taliansko5

Passo Gardena je vysokohorský priesmyk v Južnom Tirolsku spájajúci Sëlvu vo Val Gardene na západnej strane s Corvarou vo Val Badii. Passo Gardena je súčasťou slávneho okruhu Sella Ronda, v ktorom štyri spojené priesmyky (Gardena, Sella, Pordoi a Campolongo) obkolesujú veľkolepú skupinu Sella. Táto oblasť je rušná počas celého roka, v zime kvôli zimným športom a v lete je rajom pre turistov, cyklistov a motorkárov. Zážitkom je už len samotná cesta autom.

Vysokohorská chata Pisciadù ponúka ako väčšina chát v Dolomitoch reštauračné a ubytovacie služby. Je východiskovým bodom pre viacero túr, či už na rovnomenný vrch Pisciadù týčiaci sa priamo nad chatou, alebo prechod celou skupinou Sella smerom na juh. Touto trasou je možné vystúpiť na najvyšší vrch Gruppo Sella, Piz Piz Boè (3151 m.n.m), a zísť na juhu do priesmyku Passo Pordoi.

Na parkovisku platíme miestnemu pánovi 5€ za celodenné státie. Na obe strany máme neskutočné výhľady, a kľudne by som si vedel predstaviť, že sa už odtiaľto dnes ani len nepohnem. Keďže zajtra odchádzame z Dolomitov, dnes sme si vybrali ešte jednu túru, kde si aspoň jemne dáme do tela. Síce ku chate na vrch to je len približne 2,6km, čo sa zdá byť málo, no väčšinu zo 750m prevýšenia vyšliapeme žľabom asi len na kilometrovom úseku. Je to poriadny zaberák, v kamennej suti urobíme krok dopredu, ale pol kroku sa prepadneme späť. Ale aj tu sa po čase formuje pekný serpentínový chodník, tesne pod vrcholom žľabu sa dokonca nachádza jednoduchá ferrata pre spestrenie túry. Po necelých dvoch hodinách už oddychujeme pri chate.

Z hôr sa veľmi neponáhľame a naďalej chytáme bronz pri tomto perfektnom počasí. Po tom ako sme minulý rok preleteli len v aute priesmykom Passo Gardena nám práve unikli takéto miesta ako sme zažili dnes. Po návrate z hôr si ešte užívame posledný večer pri penzióne, varíme si, popíjame a venujeme sa jeden druhému.

5.7.2019. Deň deviaty. Posledné kopce a konečne kúpanie - aj keď ľadové.

Dnešné ráno je naše posledné na lúke pri penzióne Albergo Pontives. Vyplácame sekeru 90€ za posledné 3 noci (v cene sme mali sprchu a WC v penzióne). V pláne máme rýchlu návštevu vrchu Seceda a potom presun pri Lago di Garda. Secedu som zaujímavou trasou cez Monte Pic vyšliapal už minulý rok, avšak sám, bez Emky. Tento rok ideme spolu lanovkou z dedinky Ortisei. Keďže všetky parkoviská v Ortisei sú spoplatnené a práve nie najlacnejšie, auto nechávame na parkovisku Alpe di Siusi – Mont Sëuc (46.57315, 11.67131), kde je sadzba 0,5€ / hod. (avšak toto bolo aktuálne v 2019, dnes to je oveľa drahšie). Krížom cez Ortisei ideme pešo na spodnú stanicu lanovky Ortisei – Furnes – Seceda, kde kupujeme spiatočné lístky za 32 € / osobu. Vrchy skupiny Odle je zážitok vidieť z každej strany, a my sme si tento rok tie výhľady nenechali ujsť. Pred dvomi dňami od Santa Maddaleny zo severnej strany, dnes od západu zo Secedy.

Popri krátkej prechádzke na vysokohorských lúkach ešte poslednýkrát nasávame atmosféru Dolomitov. Vraciame sa späť do Ortisei a presúvame sa do dedinky Torbole na severnom pobreží Lago di Garda, vzdialenom približne 135 km. Cestou sa zastavujeme v Bolzane urobiť si nákup a naobedovať sa. Potom vybehneme na diaľnicu nech sme čím skôr pri vode. Za mýto platíme 6,4 €. Po príchode parkujeme v kempe Camperstop Torbole, kde plánujeme zostať najbližšie 3 noci. Konečne ideme dovolenkovať – “oddychovať”, kúpať sa, užívať si reštaurácie a dobré talianske vínko.

6.-8.7.2019. Deň desať až dvanásť. Dovolenka v okolí Lago di Garda.

Tri najbližšie dni trávime v krásnom prostredí Lago di Garda v mestečkách Torbole a Riva del Garda. Každý deň sa kúpeme v jazere a aj keď práve končí prvý júlový týždeň, voda v jazere má len 15-17 °C, keďže sme v horách. Teplota vzduchu je však 30 stupňov a také osvieženie padne vhod. Oblasť Lago di Garda je rajom pre akýkoľvek druh športu, je radosť tráviť tú dovolenku. Jeden deň som mal naplánovanú turistiku na priľahlé kopce, ale obaja zhodne sme ju vymenili za “výkvas” pri vode . Každý deň sa kúpeme, jeden deň si požičiavame bicykle a vyrážame smer Lago di Ledro, cyklistickou cestou vytesanou do úbočí skál. Každý večer sa prechádzame ulicami mestečiek a užívame si miestne reštaurácie. Za tri noci v kempe platíme rovnako ako pred tým, 90 €.

Našej dovolenke chýbalo už len more, a preto si v rámci “cesty domov”, v 12. deň dovolenky plníme aj tento cieľ – poobede sa presúvame 260 km do kempu Campeggio del Sole na pobreží Jadranského mora v mestečku Ca’ Savio. Za spoplatnený úsek diaľnice platíme 13.4 €.

9.-11.7.2019. Deň trinásť až pätnásť. História a zaslúžený oddych pri Jadrane.

Prvý deň pri Jadrane ideme na návštevu Benátok, sme veľmi blízko na to aby sme to nevyužili. Skoro ráno naskakujeme na bus do Punta Sabbioni, odkiaľ ideme prvým trajektom priamo do Benátok – časti San Marco. Za autobus + trajekt platíme dokopy 38 €. Kto ich nenavštívil nepochopí. Toľko histórie a kultúry na jednom mieste sa len málokde vidí. Tým, že sme prišli prvým trajektom približne o 8 ráno stíhame ešte pár hodín ísť celkom prázdnymi uličkami a aj čo to celkom pekne natočiť, pofotiť. Poobedné hodiny sú však strašné, uličkami už kráčame hustým davom kde je nemožné niekoho obehnúť. Z Benátok sa vraciame okolo tretej poobede späť do kempu.

Nasledujúci deň po návšteve Benátok relaxujeme v kempe a na pláži. Prejdeme si aj mestečko Ca’ Savio, nakúpime si a varíme dobroty. K večeru sa kazí počasie, prichádza silná búrka a ochladenie. Predpoveď počasia prvýkrát po viac ako 2 týždňoch nie je priaznivá. Nevadí, vyšlo nám všetko, čo sme si naplánovali, do poslednej bodky. Nasledujúci deň pred obedom opúšťame kemp a smerujeme domov. Za posledné tri noci strávené pri mori platíme opäť zhodne 90 € (aj keď toto je jediný výdavok, ktorý som si nepoznačil a mám ho z aktuálneho cenníka 😁).

V 15. deň dovolenky, vo štvrtok 11. júla 2019 sa teda vraciame domov. Čaká nás 850km dlhá cesta. Počas nej ešte urobíme nákup “darčekov” pre najbližších (pre ženy litre olivového oleja, pre chlapov litre alkoholu). Celkovo sme teda navštívili 3 krajiny najazdili takmer 3000 kilometrov, po horách sme prešli 60 kilometrov a nastúpali takmer 9000 výškových metrov (spolu s lanovkami). Navštívili sme hory, obrovské jazero, more a dokonca sme si užili aj históriu a kultúru. Počas výletu sme prespali na šiestich miestach, ktoré nás prekvapili svojou nádherou, službami ale i pohostinnosťou a ústretovosťou domácich. Nech sa po každom výlete sa vraciame minimálne s takými zážitkami, aké sme zažili na tejto dovolenke!

Pozrite si aj video z nášho výletu